Talviloma hurahti Barcelonan lämmössä ahkerasti eri kaupunginosia kierrellen. Kaupunki oli tuttu, mutta paljon löytyi uutta vanhan tutun lisäksi. Yksi asia, johon olen aiemminkin Barcelonassa käydessäni kiinnittänyt huomiota, on hyvä palvelu, jota siellä saa riippumatta, missä asioi. Miksi yhdessä Euroopan tunnetuimmassa turistikohteessa jaksetaan matkailijaa palvella ystävällisesti ja hymyssä suin?
Muistan erään kerran, kun piipahdin nopeasti Barri Gòticissa, Flormar kosmetiikkamyymälään ostamaan pari huulipunaa ja hämmennyin kohdatessani poikkeuksellisen hyvää palvelua ainakin näin suomalaisen näkökulmasta. Olin tuskin ehtinyt astua liikkeeseen sisälle, kun minua tervehdittiin iloisesti. Kohta myyjä jo kyseli saako tehdä minulle ilmaisen pikameikin. Minä siinä ihan häkellyin ja tietysti kieltäydyin kohteliaasti.
Pian toinen myyjä kiikutti pienen ostoskorin ja selosti voimassa olevat tarjouskampanjat. Hetken kuluttua toistettiin taas hymyillen tarjous pikaehostuksen tekemisestä. No, enhän minä nyt enää kehdannut suostua ja mieskin jo odotteli ulkosalla oletettavasti kärsimättömänä. Maksaessani ostoksiani, myyjä sanoi, ettei valitsemani meikkivoiteen sävy ole minulle paras mahdollinen ja kysyi voiko hän vaihtaa sen parempaan sävyyn. Kiitos, mieluusti! Pää pyörällä hyvästä palvelusta poistuin kaupasta pussi täynnä uusia meikkejä.
Monta kertaa kuulee sanottavan, että vilkkaimmissa turistikohteissa paikalliset asiakaspalvelijat ovat jo turisteihin kyllästyneitä, eikä palvelu ole hyvää tai edes sinnepäinkään. Ihailen barcelonalaisia, sillä en muista ikinä saaneeni siellä huonoa palvelua missään.
Oli kyse sitten taksikuskista, porttivahdista FC Barcelonan futismatsissa, tapasbaarin tarjoilijasta, lähikaupan kassasta, kerrostalokämpän naapureista, pikkuputiikin omistajasta, hissikorjaajasta, baarimikosta tai kadulla vastaan tulevasta koiranulkoiluttajasta, on heillä aina aikaa jutustella mukavia kanssasi. Kokemusteni mukaan barcelonalaisten kanssa kannattaa heittäytyä juttusille. Hymy on herkässä, mielellään heitetään huulta ja kysellään, mistä matkailija on kotoisin.
Voiko hyvän palvelun osaksi selittää meikäläistä miellyttävämmällä ilmastolla ja auringonvalon hyvää tekevällä vaikutuksella? Tai onko hyvän palvelun salaisuus yleisestikin suomalaista rennompi elämänasenne? Jos espanjalaista sattuu laulattamaan tai tanssittamaan, niin hän laulaa tai keikuttelee itseään riippumatta siitä, onko hän töissä tai vapaa-ajalla. Mitä sitten, jos vaatekaupan myyjä ottaa tanssiaskelia, kun housemusiikin bassonjytke kerran niin vaatii tekemään!
Rento ja ystävällinen fiilis muuten tarttuu. Huomasimme tämän, kun eksyimme kivaan pikku baariin nimeltä Bar Mudanzas Bornin kaupunginosassa. Jalat maitohapoilla kaupungilla kiertelystä tilasimme ensi hätään cokikset. Baarissa oli hyvä meininki ja kohta jo tilasimme cavatkin ja nautiskelimme mukavasta tunnelmasta. Baaritiskin takana työskentelevällä naisella oli aikaa jutustella kaikkien kanssa, mutta juomat ilmaantuivat asiakkaan eteen kuin lennosta. Kun lähdimme, kiitimme ja huikkasimme adiokset ja yllättäin muut baarin asiakkaat sanoivat meille myös adios.
Barcelonassa matkailijan on muuten siinäkin mielessä helppoa olla, että melkein kaikki puhuvat ainakin ymmärrettävää tai hyvää englantia. Toisaalta, jos englanti ei ole taipunut meille on pulputettu espanjaa, vaikka emme sitä osaa puhua ainoastaan kuunnella sujuvasti. Ehkäpä hyvä palvelu on oikeaa asennetta, halua auttaa ja kuunnella asiakasta?
Olen myös vankasti sitä mieltä, että asiakaspalvelu on vuorovaikutusta toisin sanoen it takes two to tango tai Barcelonan kohdalla pikemminkin it takes two to flamenco. Suomeksi on sanonta, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Asiakaspalvelutilanteessa myös asiakkaalla on oma roolinsa. Kokeile joku kerta vain luottaa asiakaspalvelijaan ja antaudu palveltavaksi, voit yllättyä positiivisesti.
Myyjä tai tarjoilija on oman alansa asiantuntija ja osaa vinkata ja neuvoa sinulle parhaimmat jutut, jos vain annat hänelle mahdollisuuden tähän. Yleensä kohtelias kysyjä saa kohteliaan vastauksen. Jos oma asenne on kunnossa asiat tuppaavat järjestymään suurimmassa osassa maailmankolkista. Jos yhteinen kieli puuttuu – hymy toimii aina.
Vaikka itse en ajattele asiakaspalvelukokemuksia ehdottoman tärkeänä, mutta kyllä hyvästä asiakaspalvelusta tulee usein kuitenkin hyvä mieli kokemukset jäävät mieleen!
Havahduin tähän asiaan oikeastaan vasta tällä reissulla, vaikka Barcelonassa on käyty useamman kerran. Toisaalta kuitenkin on tiedossa, että osa barcelonalaisista on jo kyllästyneitä turistien valtavaan määrään ja turismin vaikutukseen heidän arjessaan mm. hintojen nousuna ja ruuhkina, siltikään tuo harmitus ei koskaan näy asiakaspalvelutilanteissa.
Ihana Barcelona, kuvista tuli kamala ikävä sinne. Ja juu komppaan, en muista ikinä siellä saaneeni mitään muuta kuin hyvää palvelua 🙂
On kyllä kiva kaupunki! Ranta ja meri tuova vielä hienon lisän muutoinkin kiehtovaan kaupunkiin 🙂
Hyvä asiakaspalvelu ei maksa antajalleen muuta kuin asenteen, mutta antaa asiakkaalle aina hyvän mielen. Täytyykin muistaa tarkkailla, jos Barcelonassa käy.
Unkarissa ja Venäjällä saa valitettavan usein kohdata sitä toista äärilaitaa. Tosin sekin on Unkarissa moneen kertaan nähty, että jos asiakaspalvelija vaivautuu sen verran työhönsä ja ymmärtää olevansa suomalaisen kanssa tekemisissä, saattaa asenne muuttua kuin taikaiskusta. Kerrankin lipunmyynnin mörökölli muuttui yltiöpositiiviseksi kun passiani luki.
Asenne ratkaisee. Aina ei voi kellään olla paras päivä, mutta se voi muuttua paremmaksi, kun antaa mahdollisuuden jokaiselle kohtaamiselle 🙂 Itse olen käynyt vain Budapestissa ja silloin osui kyllä hyvät asiakaspalvelijat kohdalle. Muistan, että ravintolassa melkein takki autettiin yltä ja kahviloissakin oli pöytiintarjoilu. Mörököllivapaa reissu siis oli, mutta onhan siitä jo aikaakin.
Minäkin olen saanut Barcelonassa hyvää palvelua, mutta olen kuullut ihan toisenlaisiakin kokemuksia. Toki sillä, miten itsekin palvelutilanteessa käyttäytyy, on merkitystä. Hymyyn vastataan yleensä hymyllä ja päinvastoin.
Varmasti on myös muitakin kokemuksia, mutta monta kertaa kaupungissa käyneenä uskallan väittää, että yleisesti ottaen palvelu on hyvää ellei jopa erinomaista.
Olen kyllä niin samaa mieltä. 🙂 Itse myös muutamaankin otteeseen Barcelonassa matkaillut ja tänäkin vuonna kodinvaihtoreissu sinne luvassa ja huonoimmat kokemukset ovat johtuneet vain tilanteista, missä syystä tai toisesta olen joutunut esimerkiksi ahdistumaan turistimassan keskelle. Koskaan en ole saanut huonoa asiakaspalvelua, päinvastoin. 🙂 Barcelona on upea kaupunki, kun vain itse osaa katsoa turismistatuksen taakse ja olla itse hyvällä asenteella liikenteessä. (Myös matka-ajankohtaan voi hyvin usein itse vaikuttaa, joten välttämällä isoimmat sesonkiruuhkat antaa omalle lomalle mahdollisuuden olla ehkä vielä pienen hitusen rennompi. 🙂 ) Itse koko elämäni asiakaspalvelutyötä tehneenä tiedän tuon tärkeyden hyvässä asenteessa ja hymyssä, mutta kyllähän se kurjalta tuntuu, jos asiakas ei anna yhtään vastakaikua ja tilanne jää väkinäiseksi. Pelkällä hymyllä pääsee kaikkialla niin pitkälle. <3 Ihana postaus!
Kuten myös minäkin olen tehnyt asiakaspalvelutyötä ja siksi siihen myös kiinnittää huomiota varmaan eri tavalla. Se on vuorovaikutustilanne, mutta asiakaspalvelijan hyvä asenne ja iloisuus on tarttuvaa. Mutta negatiivista mörökölliä on haastavaa palvella! Barcelonassa on kaupoissa ja muualla syntynyt kivoja keskusteluja asiakaspalvelijoiden kanssa ja näin kuin huomaamatta ollaan saatu paljon enemmän irti paikallisesta elämänmenosta. Näistä monista kivoista pienistä kohtaamisista on jäänyt hyvä mieli ja paljon hauskoja reissumuistoja. Itse koen, että se kohteen aito fiilis ja tunnelma löytyy juurikin ihan muualta kuin päänähtävyyksien turistitungoksesta <3
Barcelonassa omia kokemuksia on laidasta laitaan – järkyttävän tympeästä tosi sydämelliseen – mutta noin yleensä mun mielestä etelässä Portugalissa ja Espanjassa, kaiken sen auringon ja lämmön keskellä, palvelu on aika passiivisaggressiivista ja laiskaa yleensä (vaikka siis puhuisi kieltä ja olisi tuttukin tyyppi). Mutta en mä kyllä siellä palvelun perässä mene, vaikka hyvää palvelua arvostaa ja se tosiaan voi tehdä vaikutuksen aina blogikirjoitukseen saakka.